טיפול בהשמנת יתר: דיאטה או נתוח?

אסתי חדד Comments Off on טיפול בהשמנת יתר: דיאטה או נתוח?
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ישנם טיפולים שונים לחולים בהשמנת יתר, בהם דיאטות מופחתות קלוריות או דיאטות מופחתות שומן, רכישת דפוסי פעילות גופנית, טיפול התנהגותי, טיפולים תרופתיים, ניתוחים כירורגים, ושילוב של הטיפולים השונים.

על ההבדל בין שיטות הטיפול השונות בכתבה הבאה:

דר' הדר ספיבק, מנהל המרכז לטיפול בהשמנת יתר בשיבא תה"ש ומומחה עולמי בתחום, התארח בתכנית עניין משפחתי עם יואב דיליאון והשיב לשאלות המאזינים על דרכי ההתמודדות עם השמנת יתר.

האזינו לתכנית המלאה:
[audio:/wp-content/uploads/2012/06/spivak-040612.mp3|titles=spivak 040612]

במחקר מקיף שנערך במשך 9 שנים נמצא כי 94% מהחולים ב -Morbid Obese (40 ≤ (BMI שטופלו בדיאטה דלת קלוריות חזרו למשקלם המקורי ואף מעבר לכך. מחקר זה הגיע למסקנות דומות עליהם הצביעו מחקרים בתחום, שנעשו לפרקי זמן קצרים יותר. תופעה זו של ירידה במשקל במסגרת דיאטה לתקופת זמן מוגבלת ולאחר מכן עליה למשקל המקורי ואף גבוה מכך ידועה ומוכרת היטב לסובלים מהשמנת יתר.

הפתרון הניתוחי
כוחן של דיאטות ותרופות במקרים של השמנת יתר חולנית מוגבל מאוד. הפתרון היחיד שנותן מענה הוא הפתרון הכירורגי שנמצא בסל הבריאות ומכוסה במלואו ע"י קופות החולים.

בישראל נערכו עד כה כ- 15,000 טיפולים כירורגים בהשמנת יתר, וכיום מתבצעות מדי שנה בישראל מעל ד פרוצדורות ניתוחיות לטיפול בהשמנת יתר, המבוצעות במרבית בתי החולים בארץ. בעשור האחרון, מספר הטיפולים הכירורגים בהשמנת יתר חולנית עלה באופן משמעותי. פתרונות אלו הפכו לבטוחים ויעילים יותר.

עפ"י מחקרים רפואיים זקוקים לניתוח אנשים המוגדריםmorbid Obese (בעלי עודף משקל ניכר):
• בעלי אינדקס מסת גוף (BMI) מעל 35 (הסובלים ממחלות נוספות שמקורן בהשמנה: סוכרת, לחץ דם גבוה, וכו'…
• בעלי אינדקס מסת גוף (BMI) של 40 ומעלה (Morbid Obese).

בישראל נפוצים מאוד שלושת הניתוחים הבאים:

שרוול קיבה – שבו מקטינים את נפחה של הקיבה לכרבע מנפחה המקורי.

טבעת מתכווננת – טבעת המותקנת בחלקה העליון של הקיבה מצמצמת את נפחה המקורי לכ- 15-30 מ"ל, כך שכיס הקיבה מתמלא במהירות ותחושת השובע לאחר אכילת כמויות קטנות היא מהירה.

מעקף קיבה – בטיפול זה מגביל המנתח את צריכת המזון בשני אופנים: צמצום נפח הקיבה, באמצעות יצירת כיס קיבה קטן ומעקף של חלק מהמעי הדק, שבו מתבצעת עיקר ספיגת המזון.

ניתוחי קיצור קיבה מותאמים באופן אישי למטופל המבקש להינתח. הרופא המטפל יתייחס למין, לגיל, להיסטוריה הרפואית, לבריאות הכללית, להימצאות מחלות נלוות ולניסיונות שבוצעו בעבר להפחית במשקל בעבר.

פתרון ניתוחי מוצע, בדרך כלל, לאחר כישלון אמצעים אחרים (דיאטה, ספורט, טיפול תרופתי) להפחתה במשקל. אבל מאחר שבכל הנוגע להשמנת יתר אין, וככל הנראה, לא יהיו פתרונות קסם, תמיד תידרש החלטה מודעת ומחויבות אמיתית ואמיצה לשינוי אורחות חיים.

בנוגע לניתוח המתאים ביותר לכל חולה על פי המקרה וכן התהליך לפני ואחרי הניתוח והשלכות הניתוח רצוי להתייעץ עם רופא כירורג בריאטרי (רופא המתמחה בתחום השמנת היתר).

בכתבה הקודמת: לאלו מחלות עלולה לגרום השמנת יתר? לינק לכתבה.



0 תגובות